Day 2: Sunday hike from Grütschalp – Mürren – Gimmelwald – back to Lauterbrunnen

Zondag 12 september

Na een heerlijke eerste nacht in het appartement, ben ik al enkele minuten voor de wekker afgaat wakker gekomen. Om 7u loopt de wekker af en blijven we nog even in bed liggen. Eerst even onze gordijnen opendoen en wederom zien we de waterval vanuit ons bed verschijnen.

Na een 15-tal minuten staan we op en voel ik zelfs geen rugpijn. Zal dan toch aan onze matras van thuis liggen en niet door mijn zwangerschap. Ik ga eerst nog even naar het uitzicht vanop ons terras gaan kijken en is er geen wolkje aan de lucht te bewonderen. Gewoon de bergen en het eerste zonlicht op de toppen van de bergen.

We kleden ons om en eten nog een ontbijtje op ons terras op. Vandaag is het plan om een wandeling te doen, die we eigenlijk vorig jaar al gedaan hebben. Het is een relatief gemakkelijke wandeling om zo terug wat in het ritme te komen van de hoogteverschillen. En uiteraard speelt het extra gewicht door mijn zwangerschap nu ook wel een grote rol. Ik voel mij enorm goed en heb echt zin om veel te wandelen! Om 8u30 vertrekken we uit het appartement te voet om te wandelen naar de kabellift in het centrum van Lauterbrunnen. Met de kabellift gaan we naar Grütschalp om vervolgens hier te wandelen tot aan Mürren. De kabellift vertrekt bijna volledig vol en eens we uitstappen, nemen de meesten het treintje naar Mürren.

Onze trui mag al meteen uit, want er is bijna geen wolkje aan de lucht en de zon schijnt goed.

We wandelen hier bijna helemaal alleen en de uitzichten blijven ons voor een 2de keer verbazen!

Rond 10u15 arriveren we bij het station Winteregg en hun restaurantje. Op het terras genieten we van een drankje. Tom drinkt een huisgemaakte ice-tea en ik een warme chocomelk.

Na het benuttigen van ons drankje, houden we nog een stop bij de toiletten. Ondertussen is er al wat meer volk op de wandelpaden. Het is tenslotte zondag en prachtig mooi weer. We hebben eigenlijk geen last van het volk. Iedereen zegt goeiendag en zijn super vriendelijk. Toch alweer een verschil in vergelijking met onze reis naar Portugal. Bergenmensen zijn toch altijd vriendelijker dan strandmensen. De treintjes draaien ook reeds op volle toeren. Elke 5 minuten passeren er volle en lege treintjes.

Op een bankje eten we nog een sandwich met uitzicht en smeren ons in met de zonnecrème.

Kort daarna arriveren we in het autovrije dorpje Mürren. We nemen enkele foto’s, bezoeken twee souvenirshopjes en kuieren langs de straatjes van het dorpje. Teddy heeft het hier enorm naar zijn zin en andere mensen vinden hem een echte cutie! Go Teddy!

Daarna wandelen we wederom met mooie uitzichten van de bergen en de vallei.

Teddy en Tom maken zelfs een vreugdesprong!

Om 13u30 arriveren we in Gimmelwald. Hier hebben we gepland om bij dezelfde brasserie (Schwarz Mönch) als vorig jaar iets te drinken en misschien wel te eten. Jaja en om Tom zijn favoriete bier in Zwitserland te kunnen kopen. Ook willen we een ijsje kopen van een beetje verderop, die ondertussen heel veel keuze hebben in vergelijking met vorig jaar. Toen hadden ze enkel potjes in beperkt aantal smaken en nu een hele frigo vol.

Eerst wandelen we naar het terras van de Sshwarz Mönch. Het zit al goed vol, maar ik spot nog een plekje apart met zicht op de bergen en beetje verscholen van de andere mensen. We bestellen elk een drankje en ook iets te eten. Tom kiest voor een hamburger en ik voor een tösti.

De maaltijden smaken echt lekker. Ze hebben nog zelfgemaakte cake ook en bestellen een stukje chocoladecake. Ik heb wel zin in een cappuccino. De eigenares maakt deze zelfs speciaal cafeïnevrij voor mij, aangezien ik zwanger ben. Zo lief!

We zouden hier kunnen blijven zitten en genieten van het uitzicht met lekker eten en drankjes. Helaas moeten we verder terug naar beneden, terug naar ons appartement in Lauterbrunnen. Een ijsje nog eten gaat helaas niet meer in de maag, misschien nog een andere keer. We nemen de kabellift terug naar Stechelberg. De eerste zat trouwens stampvol. Bij de 2de stonden we vooraan in de wachtrij en kunnen we plaatsnemen op het bankje. Gelukkig draagt iedereen nog zijn mondmasker in de kabelliften. Eens beneden, wandelen we de hele tijd in de vallei met watervallen en uitzichten van de bergen.

In het winkeltje van de camping kopen we elk nog een ijsje. Daarna nemen we een douche en plaatsen ons op het terras met een drankje, een sandwich en ons ijsje. We plannen ondertussen onze dag voor morgen, want morgen zou het een hele mooie dag worden in de bergen. We bekijken de waterval met verlichting vanop ons terras en gaan rond 21u slapen.

Ik typ nog de blog van gisteren en plaats hem nog online. Rond 22u val ik in slaap na een mooie eerste dag in Zwitserland. Morgen staan we vroeg op om nog iets nieuws te ontdekken in Zwitserland! Tot morgen.